Je functietitel doet er toe en maakt verschil. Verschillende titels leggen verschillend gewicht in de schaal. Een nonchalante houding ten aanzien van je functietitel kan betekenen dat je zomaar een stuk minder gewicht in de schaal kunt leggen. Dat betekent minder ruim mandaat, minder invloed, minder impact (en daardoor ook minder voldoening), minder salaris, minder doorgroeikansen.


Functietitel? Joh, ik geef niet om status


Je kunt net als ik wars zijn van flauwekul als status. Maar feit is dat veel mensen in veel organisaties daar niet wars van zijn. Sterker nog, ze zijn er juist gevoelig voor en laten hun perceptie van jou er door leiden. Op basis van jouw status beslissen ze of je überhaupt aan de tafel komt, voor dingen in aanmerking komt, of en hoe serieus ze moeten nemen wat jij zegt. Je functietitel bepaalt voor een belangrijk deel je status. Hieronder een aantal voorbeelden uit de praktijk die de kracht laten zien van de juiste functietitel, en de prijs die je betaalt als je akkoord gaat met een ‘slechte’ functietitel.

Laat mij nou maar gewoon mijn werk doen


Als je een organisatie-breed Programma initieert, opzet en de hele implementatie aanstuurt, ben je overduidelijk de Programmamanager. Stel je zou, bijvoorbeeld om de ego’s van anderen in de organisatie niet te krenken, overstag gaan om het Programma om te dopen tot een project en jezelf dus om te dopen van Programma Manager tot projectmanager, dan is dat een degradatie. Ook als degene die dit onzalige voorstel doet je vertelt dat het maar een naam is en het toch niet uitmaakt welke naam het beestje heeft. Ook als je jezelf vertelt dat jij je toch zeker niet druk gaat maken om dit soort status-flauwekul: ‘Ik vind dit allemaal niet zo interessant, laat mij nou maar gewoon mijn werk doen’.

Je functietitel doet ertoe


Heus, je functietitel doet ertoe, veel zelfs. Nog een voorbeeld. Leid je een team of afdeling? Dan ben je dus manager. Krijg je in plaats daarvan de functietitel coördinator? Pas op, deze titel komt meestal zonder enig mandaat. Dat betekent in de praktijk jezelf uit de naad werken, en mensen wel moéten maar niet kúnnen aansturen omdat zij en jij weten dat ze officieel helemaal niet aan jou rapporteren. Werk voor degene aan wie zij wél officieel rapporteren (iemand die manager heet, wedden?) zal dus makkelijk voorrang krijgen. Dat is immers waar ze aan het eind van het jaar op worden afgerekend en waar hun salarisverhoging en bonus vanaf hangen. Als coördinator sta je dus met lege handen. En waar word jij op afgerekend..?

Zelfde functie, zelfde functietitel


Ook een leuke: je hebt een collega met een hoge status titel. Jij doet inmiddels exact hetzelfde werk, maar dan zonder de titel. Jouw ‘lagere’ label haalt jou omlaag. Denk je van niet? Vraag maar eens aan die collega wat ‘ie verdient. Wedden dat (bij gelijke contracturen) op zijn of haar loonstrookje een hoger bedrag staat dan op het jouwe?
Ga dus niet te makkelijk akkoord met een functietitel. Denk juist goed na of het label de lading dekt en de passende status of rangorde aangeeft, zodat je dat niet steeds opnieuw hoeft te bevechten of te bewijzen.


Als je dit leest en denkt: ik snap het helemaal maar toch voel ik het voor mezelf niet zo, dan kan het interessant zijn om eens te onderzoeken wat er onderliggend is. Vind je je functietitel gewoon echt niet belangrijk, of vind je er iets van als je het wél belangrijk maakt? Welke overtuiging ligt eraan ten grondslag, en klopt die eigenlijk (nog) wel?