Kijken met oogkleppen op, dat doe ik soms. Dat gaat onbewust, ik heb het op dat moment niet door, dat komt pas later. Kijkend met oogkleppen op zie ik niet wat er in werkelijk ís, maar zie ik mijn eigen perceptie. Een vertekend beeld dat vaak bol staat van de oordelen. Vanuit mijn ervaring als therapeut en coach weet ik dan wel precies hoe dit werkt, maar dat betekent niet dat ik nooit voor gaas ga. Daarom vermoed ik dat jij óók wel eens voor gaas gaat. In dit blog lees je wat het je oplevert voor je carrière als je dat bij jezelf doorprikt, en hoe je dat doet.

Ik trok geen volle zalen dus dat was falen

Ik zette ooit een workshop over werkgeluk op. Ik wilde deze workshop organiseren voor een grote groep deelnemers. Want hoe groter de groep, hoe meer mensen ik tegelijkertijd kon helpen, dus hoe meer impact ik zou hebben. En veel impact maken, dat wil ik graag. Want hoe meer professionals een carrière vinden waarin ambitie, inspiratie en zingeving samenkomen, hoe meer we met zijn allen waard zijn voor de samenleving en hoe gelukkiger we met zijn allen worden. Dat is mijn drive. Dus ik ging voor een grote groep.

Maar ik kreeg de groep niet vol. Er kwamen 7 vrouwen. Het mooie zaaltje dat ik gehuurd had voor die middag kon ik afzeggen want deze 7 deelnemers pasten met gemak in mijn eigen mooie zaaltje: mijn praktijkruimte. Toen ik naar de situatie keek met mijn oogkleppen op zag niet wat er wás maar wat mijn percéptie was: ik zag een mislukte workshop. Bij voorbaat al, omdat er maar 7 deelnemers zouden komen. Wat een tegenvaller. En nu zouden die 7 deelnemers mijn workshop heel amateuristisch vinden, want ja, als er maar 7 mensen op afkomen dan was het kennelijk niet erg professioneel.

Je perceptie is vaak een mythe

Dat is wat ik vooraf dacht, doordat ik niet keek naar wat er wás maar keek naar mijn eigen perceptie. Mijn perceptie vanuit de overtuiging dat een workshop met maar 7 deelnemers geen professionele workshop van uitstekende kwaliteit kon zijn.

Maar gedachten en praktijk bleken nogal uit elkaar te lopen, want de workshop werd een fantastische middag. Ik voelde me in een groep van deze omvang als een vis in het water en kon daardoor een waardevolle workshop neerzetten met veel openheid, verbinding, verdieping en gave inzichten bij de deelnemers. Maar nóg zag ik het niet zoals het wás.

Ik zag het pas toen die vrouwen álle 7 na afloop vertelden dat ze het zo’n waardevolle middag hadden gevonden. Zo’n verademing om zoiets nu eens niet in een massale groep te doen, onder de radar, maar in een fijne kleine groep. Dat ze daardoor zoveel persoonlijke aandacht van mij hadden gekregen. Dat ik met iedere deelneemster echt met háár en met haar situatie had kunnen meedenken. Dat zij zich gezien voelden. Dat juist in die kleine groep een soort geborgenheid kon ontstaan waarin zij zich veilig voelden, op hun gemak met zichzelf en elkaar, om het achterste van hun tong te laten zien en open naar hun loopbaan, worsteling en verlangen te kijken. Waardoor ze een echte en voelbare stap verder waren gekomen in deze paar uur.

Ik had al die tijd precies verkeerd om gekeken

Pas toen ik van deze 7 vrouwen na afloop deze feedback kreeg snapte ik dat juist door te werken met een klein groepje, ik de grootste impact kon maken. Veel groter dan mogelijk was geweest bij een grote groep. Dat mijn manier van impact maken niet zit in heel veel deelnemers maar in heel veel diepgang voor een beperkt aantal deelnemers. Wat een inzicht!

Vanaf dat moment vermeldde ik in mijn communicatie over deze terugkerende workshop dat ik werkte met maximaal 7 deelnemers, om verdieping en persoonlijke begeleiding te garanderen. Zo veranderde de kleinschaligheid van de workshop van een mislukking in een unique selling point. Omdat ik die meerwaarde inmiddels echt voelde, kon ik met veel meer gemak en plezier deze workshop de volgende keren gevuld krijgen. Ook jij kunt onderzoeken welke meerwaarde van jezelf jij nog niet op waarde schat. Zodra je ziet dat je perceptie je zicht beperkt kun je je openstellen voor je eigen unique selling point en stevig gaan staan voor die waarde. Dat maakt je gelijk een hoogwaardiger gesprekspartner. Ga maar na wat er dan ten goede kan veranderen in je (loop)baan.

Kiezen is iets mislopen, of is ook dat een mythe?

Een ander voorbeeld van mijn misleidende perceptie is de aanscherping van mijn doelgroep. Het is handig om super duidelijk te zijn op wie ik me richt met mijn coaching, zodat geïnteresseerden kunnen inschatten: is dit voor mij? Maar aanscherpen is ook: kiezen op wie ik me richt. En op wie dus niet. En dát voelt toch een beetje als iets mislopen.  Gezien mijn carrière switch jaren geleden van chemisch technoloog naar therapeut en carrièrecoach, ligt de aanscherping van mijn doelgroep eigenlijk enorm voor de hand: bèta-vrouwen die een ambitieuze en inspirerende carrière willen waarin zij helemaal tot vervulling komen.

Bèta-vrouwen

Mijn percéptie zag dat ik alle interessante inspirerende klanten uit andere vakgebieden nu zou uitsluiten, en stel je voor dat ik nu alleen nog maar ‘nerdy types’en binaire denkers in mijn praktijk kreeg? Daarom wilde ik er eerst niet aan. Maar de grap is: toen ik tijdens een themamiddag voor een groepje klanten eens om me heen keek naar al die leuke professionals aan mijn tafel, realiseer ik me: (bijna) allemaal vrouwelijke ingenieurs! En stuk voor stuk zúlke leuke en coachbare professionals! De aanscherping van mijn doelgroep was in de praktijk al lang een feit, ik had het alleen nog niet gezien!

Toch werk ik momenteel ook met jurist, een econoom, en een man (die dan wel weer ingenieur is).  Nu denk je misschien dat ik die zou hebben afgeschrikt als ik toen al had geschermd met ‘bèta-vrouwen’. Maar niets is minder waar.  Ik zeg namelijk al jaren dat ik me richt op vrouwen, en toch begeleid ik af en toe een man die zich daar heerlijk niets van aantrekt. Omdat mijn coachingtraject hem aanspreekt en hij informeert of het misschien ook voor hem is. Ik voer dan, net als met vrouwen die zich aanmelden, een uitgebreid gesprek om in te schatten of ik hem echt goed verder kan helpen en of we een goede match zijn. Zo ja, dan is hij welkom.

Het verlangen om je loopbaan te herijken

En sinds ik me zo duidelijk richt op bèta-vrouwen komen er naast aanvragen van ingenieurs ook aanvragen binnen van uitgevers, juristen, onderwijsdirecteuren en accountants. Zij hebben geen technische achtergrond, maar wel neemt in hun werk het analytisch denken een belangrijke plek in. En allemaal hebben zij het verlangen om hun loopbaan te herijken.

Misschien kan ík dan mijn doelgroep heel subtiel herijken: ‘bèta’-vrouwen [m/v].

Stel jij zou je carrière herijken? Welke impact wil jij maken? Waarmee wil jij een verschil maken, in het groot of in het klein, op een manier die jou op het lijf geschreven is? Hoe wil jij van betekenis zijn? Welke ambitie wil jij waarmaken? Ben je benieuwd of en hoe ik jou kan begeleiden naar een ambitieuze, inspirerende en vervullende loopbaan? Dan ben je welkom om een (kosteloos) perspectiefgesprek aan te vragen via deze link: Klik hier

Ook interessant voor je: ‘Waarom veel ambitieuze vrouwen niet burn-out maar bore-out raken, en hoe je beide omzeilt

Foto: F. Muhammad (Pixabay)


Je las een blogartikel van Karen Rensma (van Hardhout & Porselein coaching)

Mijn diensten:

En verder: