Onder veel van mijn coachklanten heerst de destructieve misvatting dat kwaliteiten in het bevorderen van de interpersoonlijke interactie niet echt meetellen. Dat je kwaliteiten toch echt over iets inhoudelijks moeten gaan. Dat soft skills slechts voor spek en bonen meedoen. En ménsen met soft skills dus ook. Een enorm beperkende gedachte.

Ben jij iemand die bij zichzelf vooral soft skills herkent en plaats je deze qua ranking lager dan vakinhoudelijke of technische kwaliteiten? Dan heb ik nieuws voor je: soft skills bestaan niet. En dat is góed nieuws, by the way.

De onderschatte waarde van soft skills

In gesprek met een klant, over haar unieke toegevoegde waarde en natuurtalent, gaat dat vaak ongeveer zo. Klant: “Ik doe eigenlijk alleen iets met interpersoonlijke skills en heeft niet zozeer betrekking op een vakgebied. Ik optimaliseer de interpersoonlijke interactie binnen het team. Maar zij doen al het werk. Zij zijn de specialisten. Daarbij verbleekt mijn aandeel toch een beetje. Dus als je mij nu vraagt naar mijn toegevoegde waarde, en naar waar ik echt goed in ben…eigenlijk is het enige wat ik doe faciliteren dat onze specialisten hun werk nog beter kunnen doen.”

Zelfde verhaal, andere variant: “Ik schep een sfeer van betrokkenheid, duidelijkheid, verbondenheid, waardering, actie nemen, en de ruimte om te blijven leren. Ik doe dat omdat ik geloof dat wij zo met elkaar op de best mogelijke manier ons gezamenlijke doel bereiken. Het wordt hierdoor ook voor iedereen leuker, en we scoren hoog op klanttevredenheid, maar ik worstel nog met het zien en concreet benoemen van mijn rol hier in.”

Je soft skills op waarde schatten, zo doe je dat

Herken je jezelf in het onderliggende principe uit bovenstaande voorbeelden? Dan ben je het verplicht aan jezelf, aan je team en aan je externe opdrachtgevers om jouw soft skills op waarde te schatten. Ga eens na wat het inzetten van jouw soft skills in jouw werk oplevert, in termen van synergie, productiviteit, daadkracht, creativiteit, kwaliteit, winst (euro’s), werkplezier en klantenbinding? En wat zijn de schade en de kosten als je de soft skills eruit zou knippen, denk ook aan personeel verloop, ziekteverzuim, loyaliteit van werknemers en klanten?

De term ‘soft skills’ is toe aan een nieuwe titel

Soft skills zijn leiderschapskwaliteiten. Laten we ze dan ook zo noemen. Door jouw leiderschapskwaliteiten weg te zetten als soft skills zet je jezélf weg als soft. Terwijl: we zitten te wáchten op mensen zoals jij, die te bieden hebben wat jij biedt! Wat jij te bieden hebt is namelijk aantrekkelijk. Maar jezelf, je kennis en je ervaring bagatelliseren maakt ónaantrekkelijk.

Het is zoveel krachtiger als je jouw soft skills gaat zien en presenteren als unique selling point. Je gaat het alleen wel anders noemen. Stel je voor dat je nooit meer zegt dat je voornaamste kwaliteiten soft skills zijn. Maar dat je vanaf nu zegt (en gelooft!) dat je beschikt over verfijnde leiderschapskwaliteiten, of als je liever een Engelse tegenhanger van soft skills wilt: leadership skills.

En vlak je vakinhoudelijke kennis niet uit!

Ook goed om bij stil te staan: er mankeert vermoedelijk niets aan je vakkennis. Die is zelfs zeer gedegen en doorleefd. Je bent inhoudelijk door de wol geverfd, kunt snel schakelen, informatie verwerken en overzicht scheppen. Juist door de inhoud te overstijgen en te opereren op meta niveau kun je intelligente verbindingen leggen, bottlenecks identificeren en anderen in staat stellen te excelleren.

Wie dat uitstekend kan, kan die waarde overigens óók bieden op vraagstukken buiten het eigen vakgebied. De frisse blik van buiten kan dan zelfs een pré zijn. Denk aan de positie van lid van raad van bestuur, conflictbemiddelaar of congres-dagvoorzitter. Juist door vanuit meta-niveau te kijken legt een goede dagvoorzitter de vinger precies op de zere plek, stelt vragen waarop we het antwoord willen, reikt verschillende invalshoeken aan, zorgt voor verdieping van de dialoog en faciliteert onorthodoxe spot on conclusies. Dat is een rol die inlevingsvermogen, resultaatgerichtheid en intelligentie vergt. Of zijn dat tegenwoordig ook al soft skills?

Ik daag je uit om vanaf nu niet meer over jouw meerwaarde te denken en praten in termen van soft skills maar in termen van leiderschapskwaliteiten. Je voelt denk ik direct het verschil. Laat die shift van binnen gebeuren, en laat je verrassen door de kracht ervan. Dat vóel je niet alleen, dat straal je ook uit.

En… ik heb nu de term soft skills zó vaak gebruikt, dat je er hopelijk acuut een gezonde allergie aan hebt overgehouden. Missie volbracht! 🙂

Ging dit over jou?

Denk je nu: dit ging over mij! En heeft het je er tot nu toe van weerhouden om een volgende carrièrestap te zetten, of misschien een carrière switch te onderzoeken (want: “Wat kan ik nou helemaal?”)? Nieuwsgierig geworden naar mijn visie en naar hoe ik je kan helpen? Zullen we dan eens bellen? Een oriënterend gesprek om te onderzoeken wat er voor jou mogelijk kan worden als jij je júist op jouw interpersoonlijke skills gaat profilerenVraag dan een perspectiefgesprek aan: KLIK HIER