Je werkt hard en veel. Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel en met je doorzettingsvermogen is niks mis. Je geeft niet op als het tegenzit, you walk the extra mile. Je gaat voor kwaliteit en mooie resultaten. Je werkt doelgericht, en je haalt je doelen goed en op tijd. Bazen en klanten zijn blij met je. Toch wringt de schoen: JIJ bent niet blij.
Je werkt doelgericht maar je doelen doen je niks, je hart gaat er niet sneller van kloppen. Je doet je werk grotendeels op de automatische piloot. De doelen waar je voor werkt laten je in feite koud. Zou jíj een professional inhuren die zo in haar werk staat? Lees hier hoe je jouw doelen een make-over geeft waardoor je jezelf absoluut wél wilt inhuren. En welke prettige bijwerking je daarvan kunt verwachten.
Doe de check
Vraag jezelf eens af, in alle eerlijkheid:
- Sta je in vuur en vlam voor je werk?
- Fonkelen je ogen als je over je werk praat?
- Waar kijk je allemaal naar uit? Zit je werk daar ook bij?
- Als je morgen de loterij won en voor het geld niet meer hoefde te werken – blijf je dan je werk doen, gewoon omdat je het zo leuk vindt?
Als je 1 van deze vragen met ‘nee’ hebt beantwoord dan zou jij jezelf waarschijnlijk niet inhuren op dit moment. Grote kans dat je op dit moment vooral werkt aan kille, platte doelen. Harde, levenloze targets. Of de doelen van een ander. En daardoor slaat de vonk niet over.
Word een beetje Steve Jobs
Met zijn doelen maakte Steve Jobs van Apple een super succesvol bedrijf. Maar zijn doelen waren niet zomaar doelen. Hij was bevlogen over zijn doelen, hij hield van zijn doelen en daarom van zijn werk. Uitspraak van Jobs: “The only way to do great work is to love what you do.” Toegevoegde waarde die voortkomt uit liefde voor je werk. Eerst de liefde dus, en daarna de inzet. Als je jezelf inzet voor iets waar je van houdt, dan doe je dat met hart en ziel, dan gooi je vanzelf je hele ziel en zaligheid daar in. Omdat je dat wilt, niet omdat het moet. En dat levert mooiere en grotere resultaten op dan je ooit kunt bereiken met inzet die vooral gebaseerd is op wilskracht.
Doelen die je kan voelen
Doelen stellen dus waar je acuut verliefd op wordt, waar jij gepassioneerd over bent. Hetgeen waar jij energie van krijgt, in plaats van verliest. Wil jij bezield aan het werk? Wil jij ’s ochtends staan popelen om aan je werkdag te beginnen? Dan wil jij Doelen-Die-Je-Kan-Voelen! Hoe kom je daar? Simpel.
Ga op zoek naar jouw werkelijke doel achter je doel. Je wilt een doel altijd bereiken omdat je je wilt voelen hoe je je zal voelen als je dat doel bereikt hebt. Dat gevoel, dát is je werkelijke doel, en daar zet je moeiteloos en met liefde een tandje voor bij. Daar wil je met plezier hard voor werken, zonder dat het voelt als hard werken. Die doelen wil je bereiken omdat je daardoor het gevoel bereikt waar je ten diepste naar verlangt.
Werken om je doelen te bereiken gaat dan voelen als een voorrecht. Stel je eens voor….
…wat je dán allemaal kunt waarmaken,
…hoeveel waarde je dán kunt toevoegen voor een opdrachtgever (of dat nou een externe klant is of je leidinggevende),
…hoeveel verschil je dán kunt maken met jouw werk.
Bonus: prettige ‘bijwerkingen’
Stel doelen waar jij als een blok voor valt, en je (potentiële) opdrachtgevers vallen als een blok voor jóu. En er is meer: Het zal je meer voldoening geven, je zult je geïnspireerd voelen. Je zult meer plezier hebben in wat je doet, en omdat je er zo graag mee bezig bent voelt het niet als werk. Het zal je gemakkelijker af gaan, je houdt energie over. Je werk verkoopt zichzelf, je hoeft niemand te overtuigen.
Bottom line: je zou jezelf absoluut weer inhuren!
Je las een blogartikel van Karen Rensma | Hardhout & Porselein. Dit artikel werd eerder ook gepubliceerd op 365 Dagen Succesvol.

