Soms komen klanten binnen met een compleet uitgewerkt testrapport. Testobject: zijzelf. Een duur bureau heeft in opdracht van de werkgever een persoonlijkheidstest, talentenscan of drijfveren analyse gedaan en de bevindingen en conclusies opgeschreven in een rapport. Mooi logo erop dat autoriteit uitstraalt, dito taalgebruik. Best indrukwekkend, al met al.

Maar nu zit mijn klant met dat rapport in haar maag, want zij herkent zich niet goed in de conclusies die daar nu staan, zwart op wit. Of zij leest in dat rapport alleen maar open deuren die voor zóveel mensen waar zijn, dat het rapport niet specifiek over háár lijkt te gaan – terwijl zij zich toch duidelijk onderscheidt van haar collega’s. Wat te doen met zo’n rapport, en überhaupt met het aanbod jezelf te laten testen?

Jij bent toch óók geen eenheidsworst?



Er zijn heus goede tests die een waardevolle bijdrage kunnen leveren, mits ingebed in een groter geheel van kwalitatieve persoonlijke begeleiding. Conclusies noteren op basis van een generieke test zonder de persoon die getest wordt te leren kennen, wordt al snel eenheidsworst.

Het punt is: Mijn klanten zijn geen eenheidsworst. Zij zijn goedopgeleide, intelligente, ambitieuze vrouwen (en af en toe een dito man) met een uitstekend ontwikkeld analytisch vermogen, die ernaar verlangen om meer van betekenis te zijn en iets moois willen toevoegen aan de wereld. Stuk voor stuk super interessante professionals met een warme persoonlijkheid. Net als jij, vermoed ik.

Ook het verlangen naar een vervullende carrière is heel persoonlijk



Dit alles hebben zij en jij weliswaar met elkaar gemeen, net als het prangende verlangen naar een ontspannen, betekenisvol en vervullend leven, maar daarnaast zijn zij en jij natuurlijk unieke persoonlijkheden – ieder met een bijzondere eigenheid.

Met een eigen invulling van dat verlangen naar vervulling, eigen voorwaarden waarop zij en jij hun leven willen inrichten, eigen obstakels waardoor dat nog knap lastig is, een eigen vertrekpunt, een eigen levensfilosofie. Een zeer eigen en unieke persoonlijke essentie dus.

Het gaat altijd over jouw persoonlijke essentie



Vanuit die persoonlijke essentie ontstaat het verlangen naar een vervullende manier van werken en leven. De persoonlijke groei om dat verlangen heel precies te leren kennen én keuzes maken om daar invulling aan te geven, komt ook voort uit deze persoonlijke essentie.

Coachen is een ambacht



Dus daar, bij je persoonlijke essentie, begint het. En daar komt de cirkel uiteindelijk ook weer rond, na een diepgaande onderzoeks- en ontdekkingstocht.

Om je werkelijke talent boven water te halen (daar komen vaak nog mooie verrassingen uit), om te onderzoeken wat jou van binnenuit drijft, wat en waarom jij wilt bijdragen met je werk, op welke manier jij jouw werk en leven wilt vormgeven om het helemaal bij jou, bij je ambities en bij je thuissitatie te laten passen (in plaats van andersom).

En om de obstakels die je nog in de weg staan te ontdekken en onderzoeken en zo een weg te vinden om jezelf vrij te maken van die obstakels, nieuwe keuzes te maken en al doende langzaam maar zeker de stappen te zetten naar het werk-leven waar jij naar uitkijkt.

Maatwerk



En dát…is puur maatwerk. Dit vraagt een innerlijk proces waarvoor introspectie, suddertijd en professionele begeleiding van hoge kwaliteit die precies op jou wordt afgestemd (zie ook Een quick fix bestaat niet – je carrière hervormen heeft suddertijd nodig).

Allemaal wezenlijke zaken die een test(rapport) niet biedt. Hier komen namelijk de fijne kneepjes van het coachvak om de hoek kijken. In mijn opleiding werd niet voor niets gezegd: “We brengen je theoretische kennis bij, maar bovenal leren we je het ambacht.”

Daar gáát je opleidingsbudget, maar wat levert het JOU eigenlijk op?



Vraag dus nog eens door als je directeur jou een talentenscan of persoonlijkheidstest aanbiedt (van jouw opleidingsbudget!):

  • Welk doel heeft je directeur met deze test precies voor ogen?
  • Welke ontbrekende informatie over jou zoekt hij/zij?
  • Wil je directeur iets bevestigd zien door de betreffende test, en waar moet die bevestiging aan bijdragen?
  • Gaat deze test écht nieuw (in)zicht geven, of gaat de test voorbij aan de kern?
  • Wat heb jij er zelf aan?
  • Op welke manier verwacht je directeur dat jouw inzetbaarheid duidelijker of waardevoller wordt door deze test?
  • Is dat resultaat eerder bereikt door het lezen van een testrapport?
  • Gaat het überhaupt om het vergroten van je toegevoegde waarde (door jou op de best-matchende positie te plaatsen bijvoorbeeld) of is er een heel andere intentie (wil je directeur misschien een exit-dossier over jou opbouwen)?

Ben je al in het bezit van een testrapport, en ben je niet onversneden enthousiast over de conclusies of herken je jezelf er niet echt in? Laat jezelf niet gek maken, en laat het testrapport niet met je aan de haal gaan (en zorg dat je directeur dat óók niet doet).

En voordat je de conclusies zonder meer voor waar aanneemt, raad ik je aan ze eerst eens te bekijken door de bril van deze vraag: “Goed verhaal, maar klópt het ook?” Kijk vervolgens eens of en welke nuances je aan kunt brengen om het beter te laten kloppen, en koppel dat ook terug aan je directeur.

Stel jezelf overigens wel echt open voor de feedback uit het rapport, ook als deze confronterend voor je is. Want ook bij het verhaal dat je aan jezélf vertelt kun je de vraag stellen: “Goed verhaal, maar klopt het ook?” Juist in die confronterende feedback kan ook heel mooie groeiruimte liggen voor je.


——————————————————————————————————————————–
Je las een blogartikel van Karen Rensma (van Hardhout & Porselein coaching)
Mijn diensten:
Van Dip Naar Drive – ik begeleid je naar een vervullende carrière
Coaching Boost – in 2 dagdelen back on track
Perspectief Gesprek – ik kijk (kosteloos) welk carrière perspectief er voor je mogelijk is
En verder:
Wie is Karen Rensma?
Klant-testimonials